To-do-listalla kaaoksen läpi

1.1 1.2

Pidän itseäni aina tosi järjestelmällisenä ihmisenä, joka nauttii aikataulujen ja to-do-listojen laatimisesta. Oon usein neuvomassa muita, miten kannattaa hoitaa hommat, jos on miljoona keskeneräistä asiaa ja liian vähän aikaa. Mikä sitten on mun paras neuvoni?

Mun mielestä paras tapa saada tekemättömät asiat tehdyiksi on nimenomaan laatia se to-do-lista. Kaikki ne asiat, jotka on mahdollista tehdä, listataan ylös. Kun kaikki asiat ovat paperilla, niin yhtäkkiä ne tuntuvat paljon pienemmältä taakalta. Ainakin minun mielestäni.

Seuraavaan vaiheeseen on kaksi vaihtoehtoa: 1) päätä tekeväsi tietyn päivän aikana esimerkiksi neljä listan asiaa tai 2) päätät aloittaa listan purkamisen asioista, jotka aloitetaan ja lopetetaan, eikä niitä tarvitse enää jatkaa. 2) on oma suosikkini. Käytännössä se tarkoittaa, että jos listalla on esimerkiksi laskujen maksamista, bussilippujen ostamista ja tenttiin lukemista, niin aloitan kahdesta ensimmäisestä. Kun ne on tehty, on lista lyhentynyt jo kahdella kohdalla, ja tenttiinkin lukeminen saattaa tuntua jopa huokuttelevalta. Itse jään usein koukkuun listan lyhenemiseen.

1.3 1.4

Vaikka tämä on yleisin tapani toimia, löysin silti itseni pari päivää sitten keskeltä kaaosta. Olin koulun jälkeen illat töissä, jolloin aikaa kotona lepäämiseen jäi vain pari tuntia. Seuraavaksi muistin kaikki ne neljä deadlinea, jotka ensi viikolla joudun kohtaamaan. Ai niin, ja se yksi deadline meni jo, hups.

Tänään vietin vapaapäivää tuoreimman to-do-listani kanssa ja kaaos on pian hoidettu. vain 2/8 kohtaa on vielä tekemättä ja toisen niistä voi ihan hyvin siirtää vaikka maanantaille. Joskus on ehkä ihan hyvä päästää itsensä pienen kaaoksen keskelle, jotta löytää parhaiten ne itselleen toimivimmat kaaoksesta selviytymisen keinot.

Ei kommentteja